4.5 uit/ 5
Lorem ipsum dolor sit amet
Lorem ipsum dolor sit amet
Lorem ipsum dolor sit amet
MetrixFreight EV Cargo

EV Cargo bespaart tijd, mankracht en minimaliseert foutmarges met MetrixFreight

EV Cargo is een logistiek dienstverlener die in 150 landen actief is om hun wereldwijd opererende klanten met zoveel mogelijk kwaliteit, efficiëntie en betrouwbaarheid van dienst te zijn. Om dit te waarborgen is men continue op zoek naar nieuwe en innovatieve technologieën om hun supply chain te verbeteren. Zo ook in hun warehouse te Hoofddorp-Zuid, nabij Schiphol, waar men zich concentreert op de luchtvrachtzendingen van hun klanten. In dit relatief nieuwe warehouse is men gespecialiseerd in Aircraft On Ground (AOG) Pharma en heeft men een eigen douane-afdeling. We spraken Tom van der Wagt, Quality Assurance bij EV Cargo, over de implementatie van de MetrixFreight en welke efficiëntieverbeteringen deze volumemeter al opgeleverd heeft.

Acceptatie van pallets nu veel efficiënter

Alle goederen en pallets komen bij het Acceptatie-team van EV Cargo binnen in het moderne pand in Hoofddorp-Zuid. Op deze afdeling worden verzendingen aangemeld, krijgen ze een EV-referentienummer en worden in het Warehouse Management Systeem geregistreerd. “De inkomende goederen, meestal pallets, worden dan ook gemeten en gewogen en er wordt een foto van gemaakt”, vertelt Tom. “Tot voor kort werd alles nog met de hand gemeten en gewogen en hadden we daar minstens 2 mensen voor nodig.”

Met de installatie van de MetrixFreight kan EV Cargo de acceptatie nu door één persoon laten doen. De pallet wordt binnen een paar seconden accuraat gewogen waarbij de minimale foutmarges kunnen worden vastgesteld.

Klantcase Logitrade MetrixFreight bij EV Cargo

Behouden workflow essentieel

De efficiencyslag op personeel was niet de enige reden om voor MetrixFreight te kiezen. “We zagen ook dat medewerkers eigen manieren gevonden hadden om hun werkproces te verkorten, waardoor ze snel pallets konden meten en wegen”, vervolgt Tom. Met als gevolg dat er foutmarges in de systemen van EV Cargo kwamen. “Alle pallets worden hoe dan ook gewogen. Maar het verstoort de workflow om iedere keer van een heftruck af te moeten stappen om de pallet handmatig te meten.” Tom en het team wilden daarom een manier vinden dat én de flow in het proces behoudt én de foutmarges minimaliseert. “Nu kan alles in één keer. Dat scheelt onze medewerkers veel tijd, geeft hun het gevoel dat de flow lekker doorgaat en mijn data is accuraat.”

Direct efficiëntieverbeteringen na installatie

De MetrixFreight liet direct na installatie al efficiëntieverbeteringen zien. “De eerste twee dagen na installatie heb ik meegekeken hoe het nieuwe proces verloopt, of we tegen bepaalde fouten aanliepen bijvoorbeeld. Ook heb ik onze Acceptatie-team gevraagd hoe het gaat, en ze zijn allemaal enthousiast”, zegt Tom. “Het proces verloopt soepeler, ze kunnen efficient door en worden niet opgehouden doordat ze iedere keer van de heftruck af moeten. De MetrixFreight meet zeer accuraat. We hadden nog wel een uitdaging met de zwarte pallets; dit zijn pallets die in zwart folie zijn ingewikkeld. De 3D-camera’s registreren de pallets door het zwarte folie niet. Maar daar hebben we iets op bedacht. Door het inleggen van een standaard kartonnen frame boven deze pallet wordt de pallet wel herkend door de camera’s.”

Klantcase Logitrade MetrixFreight bij EV Cargo
Klantcase Logitrade MetrixFreight bij EV Cargo
Klantcase Logitrade MetrixFreight bij EV Cargo
MetrixFreight EV Cargo

Logitrade bovenaan in Google

Met een bepaald idee in zijn hoofd om het probleem op te lossen, is Tom gaan zoeken. “Daar kwam ik al snel meet- en weegsystemen tegen, waarbij Logitrade bovenaan stond. Ook heb ik wat rondgevraagd hier op Schiphol wat zij gebruiken en op basis daarvan heb ik een aantal aanbieders benaderd.”

De manier waarop Logitrade bij Tom overkwam, sprak hem aan. “Geen groot bedrijf waar je in de wacht staat; als je belt dan nemen ze op; en als je vragen hebt, krijg je binnen een paar uur antwoord. Ik had ook verzoeken uitstaan bij andere bedrijven, maar die wilden eerst gesprekken houden om erachter te komen wat we precies nodig hadden. Heel omslachtig allemaal en een richtprijs konden ze mij ook niet geven.”

 

“Logitrade kwam direct langs om te kijken wat we nodig hadden en gaven mij een scherpe prijs. Gewoon snel, ook in de reactietijd. Geen dagen wachten, maar binnen een dag antwoord, vaak sneller. Dat vind ik persoonlijk erg fijn, want als je ergens mee bezig bent wil je het ook zo snel mogelijk afhandelen.”

Eén contactpersoon creëert verbondenheid

“Daarnaast heb ik bij Logitrade één contactpersoon, in tegenstelling tot andere leveranciers, waar ik iedere keer een ander persoon aan de lijn kreeg. Dan is het voor mij moeilijk om daarmee verbonden te raken. Bij Logitrade had ik dat gevoel niet. Ik werd direct uitgenodigd voor een demo en alles wat ik nodig had konden ze mij ook aanbieden.”

Klantcase Logitrade MetrixFreight bij EV Cargo

Gedegen installatie-proces

Voordat de MetrixFreight door EV Cargo besteld werd kwam Bas van de Water, specialist intralogistiek bij Logitrade, langs om samen met Tom de situatie door te spreken. “Ik hoefde ook geen foto’s door te sturen, hij kwam netjes langs. Samen keken we naar de mogelijkheden voor de plek van de installatie. Ik moest een paar zaken regelen en Bas had een paar punten die we gezamenlijk hebben afgestemd.”

Voor de installatie van de volumemeter werd er tussen Bas en Tom een afspraak ingepland. “Zodat ook aan onze kant alles gereed was voor montage”, vervolgt Tom. “Tijdens de installatie liepen we nog wel tegen een aantal zaken aan, maar die zijn, mede doordat de mensen van Logitrade zelf aanwezig waren, binnen een dag opgelost.

In één dag was de MetrixFreight operationeel en een paar dagen later kwamen de monteurs langs om de puntjes op de i te zetten. Dat was gewoon top.”

Hoe zou je Logitrade willen omschrijven?

Tom hoeft daar niet lang over na te denken: “Efficiënt, betrouwbaar en klantvriendelijk.”

Bekijk ook deze succesverhalen

Interduct

Interduct

Passa Sports kan groei aan door efficiëntieverbetering nieuw logistiek centrum

Passa Sports

Passa Sports

Passa Sports kan groei aan door efficiëntieverbetering nieuw logistiek centrum

Nemef Assa Abloy

Nemef Assa Abloy

Flexibelere inrichting van assemblage omgeving voor Nemef Assa Abloy door Logitrade.

Hyster-Yale Group Nijmegen

Hyster-Yale Group Nijmegen

Hyster-Yale Group Nijmegen Manueel werk geëlimineerd, service verhoogd en minimaliseert foutkans.