Hyster-Yale Group minimaliseert foutkans met Logitrade
Voor de spare parts operatie van Hyster-Yale Group in Nijmegen ontwierp en implementeerde Logitrade een oplossing waarmee het verzendgereed maken van de orders verregaand is gemechaniseerd. Dankzij het nieuwe systeem werd de foutkans geëlimineerd en kon de service verder worden verbeterd.
De Hyster-Yale Group is een van de grootste fabrikanten van intern transportmaterieel wereldwijd, met naar schatting 825.000 trucks in bedrijf; van de grootste containertrucks en reachstackers tot industriële vorkheftruck en speciale magazijntrucks in vrijwel alle soorten en maten.
Vanuit het European Parts Operation in Nijmegen worden de spare parts voor deze machines verzonden naar dealers in de EMEA-regio en de Europese inkooporders geconsolideerd voor zusterbedrijven in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. “In totaal liggen hier momenteel zo’n 50.000 unieke sku’s op voorraad”, weet Thijs Rutten, Supervisor Operation Support.
Verbeterpotentieel
Dagelijks worden vanuit het spare parts magazijn ongeveer 1.000 pakketten verzonden. De orders worden eerst verzameld vanuit de verschillende opslaggebieden in het warehouse. “Dat gebeurt op twee manieren”, vervolgt Rutten. “Ongeveer 80 procent van de orderregels worden vrijwel volledig geautomatiseerd verzameld. De overige 20 procent wordt manueel gepickt.”
Tot voor kort werden de verschepingsactiviteiten voor beide stromen manueel uitgevoerd. De kans op fouten was daarbij groot, weet Rutten: “Denk dan bijvoorbeeld aan een verkeerd label op een doos, of een pakket op een verkeerde vervoerderspallet. Met alle frustraties en onnodige kosten die daarbij komen. Kortom, er was absoluut verbeterpotentieel”, aldus Rutten.
De zoektocht naar een betaalbare oplossing, leidde Hyster-Yale Group naar Logitrade. Rutten: “We zochten een lokale, flexibele partner en hadden al contact met hen. De geboden oplossing sprak ons aan en het gevoel was goed.”
Stromen automatisch samengevoegd
Logitrade ontwierp en implementeerde een concept, waarbij de goederenstromen uit het manuele opslaggedeelte en die vanuit het gemechaniseerde deel van het magazijn automatisch worden geconsolideerd en verwerkt.
De orders die automatisch zijn verzameld worden middels een rollenbaan richting de verzendafdeling getransporteerd. De manueel verzamelde orders worden vanaf de paktafels via een lamellentransporteur naar diezelfde afdeling getransporteerd.
Op de verzendafdeling komen beide stromen samen en vervolgen ze over een rollenbaan hun weg naar de expeditievloer.
Met behulp van een in het transportsysteem geïntegreerde labelprinter en -applicator worden de pakketten onderweg automatisch voorzien van het juiste verzendlabel. Door dit label vervolgens te scannen, weet het systeem precies op waar de doos moet worden uitgesorteerd. In totaal zijn er acht uitsorteerbanen, waarbij de orders op vervoerder worden gesorteerd. De maximale afmeting van de dozen die over het systeem kunnen worden verwerkt, bedraagt 60x60x60 cm.
Compacte oplossing
Het project werd in amper vier weken gerealiseerd. “Zowel in ontwerpfase als tijdens de implementatie zaten we steeds met één projectleider aan tafel. Ideaal; de lijnen zijn kort en vrij van ruis. Afspraak is afspraak en die zijn ook allemaal netjes nagekomen”, kijkt Rutten terug.
Een van de grootste vraagstukken tijdens het project was de beschikbare ruimte. “Ons pand stamt uit de jaren zestig en er staan nogal wat kolommen op de vloer”, vervolgt de supervisor. “De ruimtes zijn krap. Het was dan ook even puzzelen om tot de best passende, compacte oplossing te komen. Maar ook dát is gelukt. Het door Logitrade ontworpen concept voldoet aan alle eisen.”
Service sterk verbeterd
Inmiddels wordt er in Nijmegen bijna een jaar op de nieuwe manier gewerkt. De voordelen zijn duidelijk merkbaar, aldus Rutten: “Er is meer overzicht en meer rust op de werkvloer. Manueel werk is tot een absoluut minimum beperkt. En daarmee is ook de foutkans geëlimineerd. Er worden simpelweg geen fouten meer gemaakt bij het verzenden van de orders. De service is duidelijk verhoogd. En dát is voor ons, als serviceorganisatie uiteraard essentieel.””
Bekijk ook deze succesverhalen
Interduct
Passa Sports kan groei aan door efficiëntieverbetering nieuw logistiek centrum
Passa Sports
Passa Sports kan groei aan door efficiëntieverbetering nieuw logistiek centrum
EV Cargo
EV Cargo bespaart tijd, mankracht en minimaliseert foutmarges met MetrixFreight van Logitrade
Nemef Assa Abloy
Flexibelere inrichting van assemblage omgeving voor Nemef Assa Abloy door Logitrade.