Elk jaar merkt Fulfilment Solutions in de laatste twee maanden een grote piek in het aantal orders uit haar magazijn. Voornamelijk voor klanten in de e-commerce krijgt Fulfilment Solutions in deze periode door Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en kerst een groot aantal orders te verwerken. Dankzij de slimme software van Logitrade kan Fulfilment Solutions maar liefst vier keer zoveel orders picken per uur. Dat geeft het bedrijf meer flexibiliteit, een grotere capaciteit in de piekperiodes en ook het hele jaar door een efficiënter en slimmer orderpicksysteem.
Tijdelijk de capaciteit opschalen
Fulfilment Solutions is dé specialist in e-commerce fulfilment en winkellogistiek op stuksniveau. Zowel voor de zakelijke als voor de consumentenmarkt. Uniek is dat Fulfilment Solutions verschillende logistieke stromen aanbiedt en bedrijven volledige ontzorging biedt in de logistieke backoffice. In het eigen magazijn in Nieuw-Vennep slaat Fulfilment Solutions een groot aantal producten op en worden vele orders gepickt. Bij orders voor klanten in de e-commerce merkt Fulfilment Solutions dat de drukte erg wisselend is en dat er vooral aan het eind van het jaar een flinke piek is. Het bedrijf zocht een oplossing om tijdelijk te kunnen opschalen en zo die piek op te vangen. Met die vraag kwam Fulfilment Solutions bij Logitrade uit.
Het logistieke vraagstuk
Steven Kersbergen, Managing Director bij Fulfilment Solutions, vertelt: “We werken doorgaans met een geautomatiseerd systeem dat bestelde producten naar medewerkers toe brengt. Daarna gaan de producten naar de verpakkingsmachine. We liepen er tegenaan dat veel klanten in de e-commerce meerdere producten tegelijk bestellen die niet altijd dicht bij elkaar in het magazijn liggen. We moesten dan voor één bestelling naar meerdere locaties in het magazijn lopen. Dat proces van batchpicking (meerdere orders tegelijk picken) moest een stuk efficiënter kunnen.”
Vier keer zo snel orders picken
“Dankzij het nieuwe systeem van Logitrade kunnen we orders veel efficiënter afhandelen”, vertelt Steven. “Het systeem helpt ons om zo slim mogelijke rondes te lopen, waardoor we bijvoorbeeld voor tien orders tegelijk op één locatie zijn. Daardoor kunnen we maar liefst vier keer zo snel orderpicken als eerst. Hiermee besparen we tijd en kunnen we met minder mensen meer orders verwerken. In drukke periodes zullen we nog steeds moeten opschalen, maar doordat de software vier keer zo snel orderpicken mogelijk maakt, is dit aanzienlijk minder dan eerst.”
Pieken beter opvangen
Dankzij de oplossing van Logitrade (LogiAction met de module batchpicking) kan Fulfilment Solutions de piek in de laatste maanden van het jaar beter opvangen. Daarnaast heeft Logitrade voor Fulfilment Solutions een extra tool ontwikkeld die orders op basis van de afmetingen van een artikel kan toewijzen aan een doos met de juiste hoogte. Daarna worden orders automatisch gekoppeld aan een kar, waarvan het systeem van tevoren weet welke doosformaten erop komen te staan. Daardoor kan het systeem de meest passende orders aan een kar toewijzen.
Superefficiënte oplossing
Steven: “LogiAction is eigenlijk een aanvulling op ons geautomatiseerde systeem voor orderpicking. Het is een superefficiënte oplossing. LogiAction maakt het mogelijk om tijdens het lopen van één rondje niet slechts één order maar 75 orders tegelijk te verzamelen, die allemaal tegelijkertijd naar de verpakkingsmachine kunnen. Dat komt doordat het systeem orders groepeert als mensen hetzelfde product bestellen en ook soortgelijke producten die dicht bij elkaar liggen samenvoegt in één rondje. Zo kunnen we veel sneller en efficiënter orders picken.”
Gemakkelijk aan te leren
Daarnaast noemt Steven een ander voordeel van LogiAction: “Het systeem is heel eenvoudig aan te leren en is ook goed overdraagbaar. We hebben veel tijdelijke krachten bij ons werken. Daarom is het handig dat zij het systeem zich snel eigen kunnen maken en dat het zo gebruiksvriendelijk is.”
Flexibeler voor klanten
“We zijn zelfs zo tevreden over de oplossing dat we deze ook buiten de piekperiodes om gebruiken”, geeft Steven aan. “Voor veel e-commerce-bedrijven is dit nieuwe systeem zo handig dat we het ook in rustige periodes inzetten. Door dit systeem kunnen we gemakkelijker de pieken opvangen en hebben we meer flexibiliteit in het bedienen van klanten. Dankzij het nieuwe snellere systeem kunnen klanten tot steeds later bestellen om hun order de volgende dag al geleverd te krijgen.”
Steven kijkt met een goed gevoel terug op de samenwerking met Logitrade. “We hebben zelf een zelfstandige IT-afdeling en ook Logitrade heeft een kleine en flexibele IT-afdeling. Er was meteen een klik en dat werkte heel prettig. We konden snel stappen zetten en zijn tot een goede en tijdbesparende oplossing gekomen.” Bezoek voor meer informatie de website van Fulfilment Solutions.
Bekijk ook deze succesverhalen
Interduct
Passa Sports kan groei aan door efficiëntieverbetering nieuw logistiek centrum
Passa Sports
Passa Sports kan groei aan door efficiëntieverbetering nieuw logistiek centrum
EV Cargo
EV Cargo bespaart tijd, mankracht en minimaliseert foutmarges met MetrixFreight van Logitrade
Nemef Assa Abloy
Flexibelere inrichting van assemblage omgeving voor Nemef Assa Abloy door Logitrade.