4.5 uit/ 5
Lorem ipsum dolor sit amet
Lorem ipsum dolor sit amet
Lorem ipsum dolor sit amet
Succesverhaal praktijkcase Heutink Rijssen - Logitrade Logistic Systems

Heutink heeft een hogere output, meer structuur en extra werkplezier dankzij Logitrade

Om te kunnen blijven voldoen aan de alsmaar groeiende productiviteitsvraag tijdens de jaarlijkse piekperiode, schakelde Heutink uit Rijssen de hulp in van Logitrade. Het concept dat beide partners gezamenlijk ontwierpen, heeft de processen aanzienlijk verbeterd. Niet alleen is een hogere output gegarandeerd, ook is er meer overzicht en rust.

Gigantische piek

De Heutink Groep, meer dan honderd jaar geleden gestart, is een gevestigde naam in onderwijsland en een totaalleverancier van educatieve materialen. Vanuit het warehouse in Rijssen worden scholen, kinderopvangcentra en welzijnsinstanties in voornamelijk Nederland, België en Duitsland voorzien van alle benodigde materialen. “Of het nu gaat om boeken, gummetjes, klei, fietsjes, of complete lokaalinrichtingen –  wij leveren het. Ons assortiment telt 40.000 tot 60.000 producten, waarvan er zo’n 20.000 continu op voorraad liggen in Rijssen”, opent hoofd logistiek, Barry Wevers.

Heutink kampte met een aantal uitdagingen. Naast ruimtegebrek, als gevolg van de gestage groei van het bedrijf, is tijdsdruk al jaren een grote uitdaging voor Heutink. Het gros van de orders komt aan het einde van het schooljaar binnen, als alle instellingen bestellen voor het volgende schooljaar. Het aantal orderregels loopt dan op tot bijna één miljoen.

“Om die gigantische stijging op te kunnen vangen, schaalt het bedrijf tijdens die piekperiode op van 60 medewerkers naar 350 medewerkers. Voornamelijk met scholieren en studenten”, zo vertelt Wevers. Maar dat moest logistiek beter kunnen.

Succesverhaal praktijkcase Heutink Rijssen - Logitrade Logistic Systems
Succesverhaal praktijkcase Heutink Rijssen - Logitrade Logistic Systems
Succesverhaal praktijkcase Heutink Rijssen - Logitrade Logistic Systems

Bottleneck

Het hoofd logistiek zag echter nóg een struikelblok: “Per klant onderscheiden we meerdere referenties. De orders van verschillende leerkrachten van eenzelfde school worden bijvoorbeeld apart verwerkt. Maar we willen die orders natuurlijk het liefst wél als één zending versturen.”

Het consolideren van de verschillende deelorders gebeurde tot voor kort vóór de paktafels. “Regelmatig lag het werk aan de paktafels stil, doordat een of meerdere orderregels nog niet waren verzameld. We waren onnodig veel tijd kwijt met het zoeken van artikelen. Het overzicht ontbrak en er was behoorlijk veel stress. Kortom: dat kon en moest efficiënter en productiever!”

Een échte partner

Om de beschikbare capaciteit optimaal te benutten en de productiviteit verder te verbeteren, schakelde Wevers de hulp in van Logitrade. “Zij beschikken over de juiste ervaring en expertise, en denken proactief mee. ‘Nee’ kennen ze niet. Er wordt constructief, integer en nuchter gewerkt aan een doelgerichte oplossing. Niet zomaar een leverancier van hard- en software dus, maar een échte partner. En dat is precies wat we zochten”, aldus Wevers.

Bijna 50% meer inpakcapaciteit en meer structuur

Gezamenlijk ontwikkelden Logitrade en Heutink een nieuw proces, waarbij de bottleneck is verschoven van vóór naar ná de paktafels. “We werken nu meer gestructureerd, waardoor we een hogere output kunnen garanderen”, vertelt Wevers.

Waar voorheen 19 paktafels stonden, plaatste Logitrade 28 nieuwe paktafels én een conveyorsysteem. Een toename van de inpakcapaciteit dus, van bijna 50%.

“Dankzij de conveyors hebben we minder ruimte nodig voor rij- en looppaden”, zo licht Wevers toe. “Ook konden we het aantal wikkellocaties reduceren. Daarnaast zijn de paktafels dermate efficiënt ingericht, dat we met minder ruimte uit de voeten kunnen.” Met de nieuwe paktafels hebben de medewerkers bovendien alle benodigde materialen binnen handbereik. Doordat alles een vaste locatie heeft, blijft de werkplek overzichtelijk en kan iedereen plezieriger en efficiënter werken. Ook het grote beeldscherm, waarop alle relevante informatie in één oogopslag zichtbaar is, helpt hierbij.

Conveyor systeem

Nadat de orders zijn verpakt, worden ze vanaf de werktafels op het conveyorsysteem geschoven. Dit systeem is opgebouwd uit twee lamellen-transporteurs die beide in een U-vorm zijn geplaatst. “Door te kiezen voor twee aparte conveyors zijn de banen minder vol en konden we de wachttijd bij de paktafels tot een minimum beperken”, licht Wevers toe.

Het hoofd logistiek is uitermate tevreden met de transportoplossing, zo blijkt als hij vervolgt: “Er is aanzienlijk meer overzicht op de werkvloer. En meer rust, zowel letterlijk als figuurlijk. Het systeem is muisstil, onderhoudsvriendelijk en energiezuinig.”

‘Meer mogelijk’

Via de conveyors worden de dozen naar het sorteerstation getransporteerd, waar ze gereed worden gemaakt voor verzending; óf op pallet, óf als losse colli. De nieuwe aanpak laat nu al een productiviteitsverbetering zien van 10% ten opzichte van afgelopen piekperiode. “Een mooie winst”, aldus Wevers. “Maar ik ben ervan overtuigd dat er nog meer in het vat zit. De komende periode gaan we finetunen en zal die winst verder toenemen.”

Bekijk ook deze succesverhalen

Interduct

Interduct

Passa Sports kan groei aan door efficiëntieverbetering nieuw logistiek centrum

Passa Sports

Passa Sports

Passa Sports kan groei aan door efficiëntieverbetering nieuw logistiek centrum

EV Cargo

EV Cargo

EV Cargo bespaart tijd, mankracht en minimaliseert foutmarges met MetrixFreight van Logitrade

Nemef Assa Abloy

Nemef Assa Abloy

Flexibelere inrichting van assemblage omgeving voor Nemef Assa Abloy door Logitrade.