Passa Sports is online marktleider op sportartikelen in Nederland met 18 webshops in Nederland, België, Duitsland en Zweden. Gestart in 2002 vanuit Sportshop.com en Sportshopdirect zijn deze bedrijven in de loop der jaren sterk gegroeid, om uiteindelijk in 2019 te fuseren in Passa Sports. Momenteel werken er 370 medewerkers met het hoofdkantoor in Leiderdorp en het logistiek centrum in Waalwijk, waar ze in 2022 naartoe verhuisden. We spraken met Robert Jan Peters, COO en aandeelhouder van Passa Sports, over Passa Sports en de transportoplossing die Logitrade geleverd heeft in het nieuwe warehouse.
Passa Sports, sportspecialist voor consument, vereniging en sportbond
Robert Jan spreekt vol passie over dit nog steeds sterk groeiende bedrijf. “Wij doen zo’n 4.000 a 5.000 orders per dag, waarbij 70% voor de Nederlandse markt bestemd is. Wij zitten als sportspecialist in de markt. Zo hebben wij voor tennis een breed assortiment van rackets van alle merken, inclusief de wat exclusievere modellen. Zo bedienen wij vanuit iedere zuil de zes sporten waar we inzitten. Daarnaast hebben we ook samenwerkingen met zo’n 700 verenigingen en met bijna alle sportbonden in Nederland, waarbij we ook de kleding voor de nationale teams verzorgen.”
Transportoplossing sorteert pakketten automatisch per vervoerder
Vanuit de fusie had Passa Sports nog twee gescheiden logistieke centra met in totaal 11.000 m2. “Maar vanuit efficiency oogpunt en om te kunnen opschalen zijn we naar het nieuwe warehouse van in totaal 25.000 m2 gegaan”, vervolgt Robert Jan. Bij deze verhuizing heeft Logitrade een transportsysteem met sorteermachine ingebouwd. Dit systeem bestaat uit aangedreven rollenbanen, scanners, overzetters en uitloopbanen. Hierdoor komen de pakketten vanaf de inpaktafels automatisch langs de scanners die de barcode op de pakketten registreert en bepaald naar welke uitloopband de pakketten gesorteerd worden.
“Wij hebben zoveel verschillende landen en vervoerders dat je daar aan een paktafel niet mee bezig wilt zijn. Nu pakken ze de order in en het pakket wordt op een transportband gelegd. Die gaat door een sorteermachine en wordt gesorteerd op vervoerder. Zo hoeven de order pickers geen onderscheid te maken tussen vervoerders en kunnen ze alles door elkaar heen picken waarbij ze geen fouten kunnen maken”, legt Robert Jan in simpele bewoordingen het proces uit. In de toekomst zal men in het nieuwe warehouse verder mechaniseren om de efficiëntie te verbeteren en niet afhankelijk te zijn van handjes.
Goed gevoel bij eerste ontmoeting Logitrade
Tijdens het uitwerken van een haalbaarheidsonderzoek voor het nieuwe pand is Robert Jan gaan googelen en kwam zo op Logitrade. “Daarnaast kreeg ik ook een referentie, waardoor ik ze heb uitgenodigd. Joep Weel (mede-eigenaar Logitrade) kwam bij ons langs en dan heb je daar direct een bepaald gevoel bij. Ik zeg altijd dat degene die een bedrijf leidt ook bepaalt hoe de sfeer en de denkwijze binnen zo’n bedrijf is. Als je daar dan een goed gevoel bij hebt, dan weet je dat als hij het zo ziet en zo denkt dan zullen zijn mensen dat ook wel hebben.”
Logitrade, een partner die met je meegroeit
Passa Sports heeft het systeem nu zo’n jaar in dienst en het voldoet aan hun verwachtingen. “Wat we wel zien, is dat door onze groei we waarschijnlijk wel aanpassingen aan het systeem moeten gaan doen om de hoeveelheid orders te kunnen blijven verwerken. Dat is zeg maar anticiperen op de groei. Met Logitrade hebben we nu een partner die met je meegroeit, waarbij ze continue in stappen zaken door- en invoeren en meekijken en -denken vanuit de operatie. Waar kunnen we verbeteren en wat is daar een praktische oplossing voor.”
Na oplevering heeft Logitrade samen met de operationele mensen van Passa Sports gewerkt aan de finetuning van het systeem. Voor Passa Sports was mechanisatie ook nieuw. “Er komt meer bij kijken dan alleen maar een lopende band neerzetten. Daar zit gewoon onderhoud aan. En ook daar komt Logitrade de afspraken na.”
Hoe zou je Logitrade willen omschrijven?
“Maatwerk, denken in oplossingen, afgestemd op de situatie ter plekke en meedenken met de klant”, aldus Robert Jan.
Bekijk ook deze succesverhalen
Interduct
Passa Sports kan groei aan door efficiëntieverbetering nieuw logistiek centrum
EV Cargo
EV Cargo bespaart tijd, mankracht en minimaliseert foutmarges met MetrixFreight van Logitrade
Nemef Assa Abloy
Flexibelere inrichting van assemblage omgeving voor Nemef Assa Abloy door Logitrade.
Hyster-Yale Group Nijmegen
Hyster-Yale Group Nijmegen Manueel werk geëlimineerd, service verhoogd en minimaliseert foutkans.