In april hebben we een meet- en weegactie georganiseerd. Diverse klanten en prospects ontvingen een brief met een liniaal en een getekende kubus om op te meten. Degene met de meest nauwkeurige meting mocht als prijs een maand gratis de ZippCube gebruiken: een handig apparaat om automatisch heel snel de lengte, de breedte, de hoogte en het gewicht van elk product te meten. Doleweerd kwam als winnaar uit de bus. Wij spraken Bo Bergmans van Doleweerd over hoe zij die maand op proef hebben ervaren.
Wat voor bedrijf is Doleweerd?
“Doleweerd levert als groothandel bromfiets- en scooteronderdelen aan bedrijven. Dat varieert van piepkleine bouten en moertjes tot grote windschermen en accessoires. In ons magazijn van 1.400 m2 hebben we zo’n 10.000 artikelen staan. Dealers bestellen hun onderdelen via het speciale dealerportal op onze website. Daarnaast bieden wij hen uitgebreide service en ondersteuning.”
Wat was je reactie op de gewonnen prijs?
“Toen ik de brief voor de prijsvraag ontving, vond ik het meteen een leuk idee. Op een vrij moment heb ik de kubus opgemeten en mijn antwoorden ingevuld. Daarna was ik eigenlijk alweer vergeten dat ik aan de prijsvraag had meegedaan toen ik opeens een telefoontje kreeg dat ik had gewonnen. We hadden al eens gekeken naar de ZippCube om te gebruiken voor ons magazijn, dus deze prijs was een aangename verrassing.”
Hoe ging het daarna in zijn werk?
“Begin april kwam een monteur van Logitrade langs om de ZippCube in te stellen en er uitleg over te geven. Twee van onze medewerkers zijn toen met het apparaat aan de slag gegaan en hebben zo’n 8.000 artikelen – stuk voor stuk – gescand. Al die artikelen staan nu met hun gewicht en lengte in het systeem. Met die data kunnen we belangrijke wijzigingen gaan doorvoeren:
De data helpen ons bij de berekening van onze kostprijzen. We voeren veel producten in uit Azië en kunnen door deze gegevens beter inschatten hoeveel de vervoerskosten bedragen. Zo kunnen we de kostprijzen beter afstemmen op de daadwerkelijke vervoerskosten.
Door deze gegevens kunnen we aan klanten in het buitenland al in hun winkelmandje laten zien hoeveel de verzendkosten voor producten exact bedragen op basis van het gewicht en volume.
Een derde voordeel is dat we voor bestellingen binnen Nederland straks een lager verzendtarief kunnen gaan rekenen bij dropshipping. Op dit moment betalen klanten vaak voor kleine en grote producten dezelfde verzendkosten als er sprake is van dropshipping. Daarom kiezen ze er in dit geval eerder voor niet van dropshipping gebruik te maken. We kunnen de verzendkosten straks veel nauwkeuriger per product berekenen op basis van de meet- en weegdata, waardoor klanten er ook bij kleine producten eerder voor zullen kiezen wél dropshipping te gebruiken. Dat betekent: betere service en meer omzet.
Hoe hebben jullie de service van Logitrade ervaren?
“We zijn heel tevreden over de service van Logitrade. Ze hebben netjes gecommuniceerd wanneer we de ZippCube geleverd zouden krijgen en tot wanneer we die mochten gebruiken. Tijdens de proefperiode bleek een aantal heel kleine producten lastiger te scannen. Toen we daarover belden, kwam de monteur van Logitrade één dag later al langs om de ZippCube voor deze producten goed in te stellen. Daarna waren ook de allerkleinste producten uitstekend te scannen.”
Bekijk ook deze succesverhalen
Interduct
Passa Sports kan groei aan door efficiëntieverbetering nieuw logistiek centrum
Passa Sports
Passa Sports kan groei aan door efficiëntieverbetering nieuw logistiek centrum
EV Cargo
EV Cargo bespaart tijd, mankracht en minimaliseert foutmarges met MetrixFreight van Logitrade
Nemef Assa Abloy
Flexibelere inrichting van assemblage omgeving voor Nemef Assa Abloy door Logitrade.