Praktijkcase Studystore Emmen

Logitrade maakt jaarlijkse besparing van 10.000 uren mogelijk

Studystore automatiseert picking en packing

 

Als leverancier van studiematerialen kent Studystore in Emmen een extreme seizoenspiek. In slechts drie maanden tijd wordt ongeveer 90 procent van de jaaromzet gerealiseerd. Om de hoge, nog steeds stijgende productiviteit te kunnen blijven garanderen, klopte het bedrijf aan bij system integrator Logitrade, dat zowel het pick- als het verpakkingsproces optimaliseerde. De voordelen zijn aanzienlijk. Elke dag weer.

 

Als onderdeel van The Learning Network, kort TLN, levert Studystore studie gerelateerde leermiddelen aan MBO-, HBO- en WO-studenten in heel Nederland. “Daarbij gaat het om meer dan alleen boeken”, vertelt Hans Wielens, logistiek manager bij Studystore. “Studenten kunnen alles wat ze voor hun studie nodig hebben bij ons bestellen. Dus ook hun praktijkmaterialen, zoals werkschoenen en labmaterialen.”

 

Miljoen orders

In het warehouse te Emmen liggen gemiddeld zo’n 50.000 sku’s op voorraad. Jaarlijks worden vanuit hier 70.000 tot 80.000 unieke artikelen verzonden.

“Een gemiddelde order telt 3,5 tot 10 orderregels, waarbij het aantal regels sterk afhankelijk is van het seizoen”, vervolgt Wielens.

De seizoenspiek ligt voor Studystore in de maanden juli tot en met september, met een uitloop in oktober. Tijdens die piekperiode wordt ongeveer 90 procent van de jaaromzet gerealiseerd. Wielens: “In die maanden picken, verpakken en versturen we bijna een miljoen orders; 600.000 pakketverzendingen en 350.000 brievenbuspakjes. De aantallen groeien nog steeds; ieder jaar weer.” Buiten de siezoenspiek verzorgt Studystore fulfilment-activiteiten voor derden.

 

Rendabel en flexibel automatiseren

“Automatisering is voor ons onmisbaar, maar dat moet dan natuurlijk wel rendabel zijn”, weet Wielens. Voor het pickproces vertrouwt Studystore al jaren op een semiautomatische oplossing van Logitrade. Bouwstenen van het concept zijn de modulaire applicatiesoftware LogiAction, meerdere ScanWatches en Scango-Cart batchpickwagens.

“Dankzij de combinatie van automatisering en manuele inzet kunnen we een hoge productiviteit blijven garanderen en zijn we tegelijkertijd tóch flexibel”, aldus Wielens. “Bovendien zijn de gebruikte middelen zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief, waardoor de benodigde tijd voor de inwerkprocedure tot een minimum beperkt blijft. Zeker als je, zoals wij, werkt met veel uitzendkrachten, is dat een groot voordeel. Nieuwe medewerkers kunnen direct aan de slag en houden tijdens het proces beide handen vrij om te picken.”

 

Picken in verzenddoos

Recent is het concept door Logitrade verder geoptimaliseerd. Hard- en software zijn door de system integrator gemoderniseerd, waarbij Studystore onder meer de orderbakken heeft vervangen. Er wordt nu direct in de verzenddoos gepickt.

De binnengekomen en openstaande orders worden door het ERP-systeem in batches toegekend aan een Scango-Cart, ook wel wavekar genoemd. Het systeem houdt hierbij optimaal rekening met onder meer locatie, artikelnummer en levertijd. “De orders kunnen daardoor zo efficiënt mogelijk worden verzameld’, weet Wielens.

Per wavekar worden 20 orders tegelijkertijd gepickt. De orderverzamelaar is hierbij uitgerust met een ScanWatch, voorzien van de laatste LogiAction orderpick-software. De scanner is door Logitrade zó aangepast, dat een scan eenvoudig wordt getriggerd door de beweging van de pols. Per pick levert dit een tijdsbesparing op van ongeveer 5 seconden.

 

Foutpercentage vrijwel nihil

Nadat de dozen via een scan aan de kar zijn gekoppeld begint het pickproces. Op het heldere kleurendisplay van de scanner ziet de orderpicker op welke locatie hoeveel artikelen moeten worden verzameld. Zodra de artikelcode is gescand, geven led-lichten en cijfers op de wavekar – volgens het Scan2Light-principe – aan in welke verzenddoos hoeveel van de verzamelde artikelen moeten worden geplaatst. Elke stap wordt hierbij steeds door middel van een scan bevestigd.

“De finale kwaliteitscontrole is hiermee vervangen door extra controles tijdens het waveproces. Mede daardoor is het foutpercentage vrijwel nihil en kunnen we een leverbetrouwbaarheid garanderen van minimaal 99,8 procent. Zelfs tijdens de drukke piekperiode”, licht Wielens toe.

 

Volledig automatisch verpakken

Vanwege de groeiende krapte op de arbeidsmarkt besloot Studystore tijdens de laatste optimalisatieslag tevens de verpakkingsstraat te vernieuwen. Met die update vangt het bedrijf de stijgende productiviteit tijdens piekperiodes op. Het verpakkingsproces is nu vrijwel volledig geautomatiseerd.

Zodra de orders zijn verzameld, worden de order-/verzenddozen op de verpakkingsstraat geplaatst. Daar wordt automatisch de juiste pakbon geprint en toegevoegd, waarna de dozen op maat worden gesneden en worden voorzien van een deksel. Ook het verzendlabel wordt volledig automatisch aangebracht.

Aan het eind van de verpakkingsstraat worden de verzenddozen op basis van dit verzendlabel gesorteerd en in rolcontainers verzameld.

 

Jaarlijkse besparing van 10.000 uren

Dankzij de aanpassing is het aantal paktafels fors gereduceerd; van 24 tafels naar 4. Het overgrote deel van de orders, ongeveer 99,5 procent, wordt verpakt op de verpakkingsstraat. Alleen de ‘ugglies’ gaan nog via de paktafels. “Maar de belangrijkste winst, is de tijdsbesparing”, aldus Wielens. “Met de automatische verpakkingsstraat besparen we jaarlijks maar liefst 10.000 uren. Bovendien is er meer rust en overzicht op de werkvloer. Dat maakt het werk merkbaar plezieriger.”

 

Daarnaast bespaart Studystore, dankzij het op maat snijden van de dozen, behoorlijk op het aantal transporten en daarmee op de transportkosten in de keten. En dat heeft natuurlijk ook weer impact op de milieubelasting.

Deel deze pagina