Dankzij ZippCube kan Quantore zijn opslag en laadruimte efficiënter benutten

Quantore heeft zijn opslagruimte onlangs flink uitgebreid. Met een extra magazijn van 11.500 m2 erbij heeft het bedrijf nu ruimte voor zo’n 24.000 producten. Die grotere opslagruimte en productaantallen vroegen ook om extra meet- en weegapparatuur. Daarom schafte Quantore twee nieuwe ZippCubes aan via Logitrade. Daardoor kan het bedrijf niet alleen heel veel producten efficiënt wegen en meten, maar ook vrachtwagens, pallets, dozen en magazijnstellingen efficiënter vullen.

Behoefte aan extra meet- en weegappatuur

Al 100 jaar is Quantore een grote speler in kantoorartikelen. Quantore levert als groothandel alles wat je op kantoor nodig zou kunnen hebben. Van pennen tot bureaustoelen, en van airconditioning tot koffiezetapparaten. Al die producten zijn opgeslagen in een magazijn van inmiddels zo’n 32.000 m2, zo vertelt Rick Haagsman, Logistiek Engineer bij Quantore. “Met meet- en weegapparatuur waren we al wel bekend,” geeft Rick aan, “we hadden al twee meet- en weegmachines staan, maar hadden behoefte aan nieuwe machines ter uitbreiding. Vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding zijn we bij Logitrade uitgekomen.”

Goed gevoel vanaf de kennismaking

Voor Rick voelde het goed vanaf de eerste kennismaking. “Ik ben samen met een medewerker die dagelijks met het apparaat zou gaan werken naar Logitrade gegaan. Daar werden we fijn ontvangen en kregen we uitleg over wat de ZippCube kan en hoe Logitrade werkt. Ook vroeg Rick Goosen (specialist intralogistiek bij Logitrade) goed door om af te tasten of de ZippCube daadwerkelijk kan waar wij naar op zoek waren. Dat bleek gelukkig het geval. Ook waren we tevreden over de prijs-kwaliteitverhouding. We zijn dan ook met Logitrade in zee gegaan en hebben twee ZippCubes afgenomen.”

Optimaal vullen dankzij ZippCube

Voor Quantore was het belangrijk om te weten wat de afmetingen en gewichten zijn van producten in het magazijn. Het bedrijf werkt met een magazijn met veel bakjes. In elk bakje kan een X aantal producten liggen. Hoeveel producten erin passen, is dankzij de meetresultaten van de ZippCube snel uit te rekenen. Zo kan het bedrijf de bakken en kratten optimaal vullen. Ook maken de meetdata het mogelijk om uitgaande orders optimaal in te pakken. “We kunnen precies uitrekenen hoe we de uitgaande orders met het minste aantal dozen kunnen versturen”, licht Rick toe.

Foto's van elk product in systeem

De ZippCubes waar Quantore nu mee werkt, hebben ook een camera. Heel handig, volgens Rick. “Om verwarring te voorkomen over wat er in een doosje zit, wilde ik van elk product dat gemeten en gewogen is ook een foto in het systeem hebben staan. Orderpickers kunnen dan bij elk product direct nagaan wat ze aan het picken zijn.”

Efficiënter vullen door ZippCube

Het belangrijkste resultaat dat de twee ZippCubes Quantore hebben opgeleverd? Dat Quantore nu goede logistieke artikeldata heeft om verder mee te rekenen. Die gewicht- en maatgegevens maken het mogelijk om het magazijn, de kratten, vrachtwagens en pallets optimaal te vullen. “We kunnen daardoor veel beter de laad- en opslagruimte benutten”, benadrukt Rick.

 

Ook is het fijn dat je precies weet hoe zwaar een product is dat je verstuurt. Dat is ook handig voor het verzendproces. Rick licht toe: “Ten eerste kunnen we daardoor in de webshop direct de verzendkosten laten zien. Ten tweede helpt het ons om dozen nooit zwaarder dan 27 kilo (het arbotechnisch toegestane maximum) te maken. Nu wordt automatisch zo uitgerekend dat een doos tot maximaal 26,9 kilo wordt gevuld.”

 

Verder is het wat Rick betreft fijn om nu vier meet- en weegapparaten te hebben staan. “Als er een keer onderhoud aan een apparaat nodig is, hebben we altijd nog een ander apparaat staan waarmee we kunnen werken.”

Tevreden over fijne service en heldere afspraken

Tot nu toe is Rick erg te spreken over de service van Logitrade. “Ik zou Logitrade absoluut aanbevelen aan anderen. Ze geven eerlijk aan wat wel en niet kan met hun logistieke oplossingen. Ook is een medewerker langsgekomen om op kantoor mee te kijken. Daardoor begrijpt hij nog beter hoe en waarom we de machine gebruiken. Dat helpt ook mee als er een keer iets niet werkt.

 

Verder ben ik erg te spreken over de goede service. We hebben één keer een klein probleem gehad met een van de ZippCubes. Toen kwam er heel snel een monteur langs die het defect al snel keurig wist op te lossen. Verder reageert Logitrade vlot op e-mail en telefoontjes en komen ze hun afspraken altijd na. Dus nee, ik kan niets bedenken waar ik niet tevreden over ben.”

 

Deel deze pagina