Otto Simon kan twee keer zoveel orders verwerken in dezelfde tijd dankzij het nieuwe transportsysteem van Logitrade

Otto Simon B.V. is een internationale importeur en exporteur en groothandel in speelgoed. Vanwege hun alsmaar groeiende assortiment en vraag voldeed het bestaande logistieke systeem niet meer aan de benodigde capaciteit. Dat vroeg om een transportsysteem dat de groei wél aan kan. Dankzij Logitrade is de capaciteit van Otto Simon om klantorders af te wikkelen meer dan verdubbeld en is het bedrijf ook beter voorbereid op toekomstige groei. Wij gingen met Ellis van der Woude, algemeen directeur bij Otto Simon, in gesprek. Hoe bevalt de oplossing van Logitrade?

Grotere capaciteit voor het picken van orders

Otto Simon heeft vooral de laatste jaren een flinke groei doorgemaakt. Het bedrijf levert als groothandel speelgoed aan grote en kleine klanten uit meer dan 20 landen. Hun klantenkring varieert van grote speelgoedwinkels tot benzinestations, scholen en webwinkels. Er liggen standaard zo’n 14.000 producten op voorraad voor bestellingen van consumenten. Daarnaast is het bedrijf eigenaar van twee retailketens, inclusief de digitale bedrijfstak ervan: Top1Toys en Marskramer. Hiervoor verzorgt het bedrijf onder andere de winkeluitstraling, winkelautomatisering en mediacampagnes.

 

Mede door de overname van Marskramer in 2021 is zowel het assortiment als het aantal consumentorders fors gegroeid. Daardoor ontstond de behoefte aan een logistiek systeem dat die groei mogelijk maakt. Via een eerdere opdracht kwam Otto Simon uit bij Logitrade. Ellis vertelt: “In het offertetraject dacht Logitrade goed mee over wat wij zochten en nodig hadden. Dat gaf de doorslag voor ons om deze opdracht bij Logitrade neer te leggen.”

Praktijkcase Logitrade bij Otto Simon
Praktijkcase Logitrade bij Otto Simon
Praktijkcase Logitrade bij Otto Simon

In minder tijd meer bestellingen verwerken

Logitrade leverde Otto Simon een transportsysteem op maat. Orders worden in het nieuwe systeem op vier sorteerstations voorgesorteerd. Daarna gaan de artikelen in kunststof bakken naar de transportbaan, vanaf waar ze over acht sorteerkasten worden verdeeld. Vervolgens worden ze per consumentorder uitgesplitst en kan een medewerker ze op een paktafel in dozen verpakken. Die dozen gaan vervolgens met het verzendlabel op de transportband richting de plek voor verzending.

 

Ellis vertelt: “We hadden eerst een soortgelijk systeem, maar dan met maar één sorteerkast. Door de uitbreiding van dit systeem verloopt het proces nu veel efficiënter en kunnen we veel sneller een grotere hoeveelheid pakketjes verwerken. Ook maakt dit nieuwe systeem verdere groei in de komende jaren mogelijk zonder dat we daarbij op capaciteitsproblemen stuiten. Onze capaciteit is in totaal meer dan verdubbeld.”

Het probleem van de klant staat centraal

Wat Ellis in het bijzonder waardeert aan de samenwerking met Logitrade? Ze vertelt: “Logitrade luisterde welke kant we op willen en keek wat daar het beste bij past. Ze wilden gaan voor een oplossing van ons probleem en dat was voor hen merkbaar belangrijker dan dat wij hun producten afnemen. De opdracht is na de goedkeuring van de offerte ook helemaal naar wens verlopen; ze maakten waar wat ze beloofden. De implementatie is heel soepel gegaan.”

Langdurige samenwerking

Ellis is erg tevreden over de samenwerking met Logitrade. Ze geeft aan “Ik kan Logitrade zeker aanraden aan andere organisaties. Logitrade denkt mee en is duidelijk betrokken. Bovendien is Logitrade een prettige partner om op de lange termijn mee samen te werken, niet alleen om eenmalig een product bij af te nemen. We hebben hier onlangs al gehoor aan gegeven door een kleinere installatie af te nemen voor kleinvakproducten. Met het nieuwe transportsysteem kunnen we kunststof bakken met orders vanaf een etage naar beneden vervoeren en daarna de lege bakken weer omhoog transporteren. Ook die oplossing is helemaal naar wens.”

Meer weten over onze transportsystemen?

Bent u nieuwsgierig hoe de transportsystemen van Logitrade uw processen sneller, efficiënter en voordeliger kunnen maken? U bent welkom om gratis en vrijblijvend met ons te sparren over de mogelijkheden voor uw organisatie. Laat uw gegevens achter via het contactformulier hieronder. Dan zullen we snel contact opnemen om u verder te helpen.

Deel deze pagina