Transport bij Ojah van en naar vriescel volledig geautomatiseerd door Logitrade

Transport van en naar een vriescel brengt extra uitdagingen met zich mee. Ojah liep ertegenaan dat producten razendsnel vervoerd moesten worden en dat hun productie en transport door elkaar liepen. Bovendien was het verslepen van de pallets vaak zwaar werk. Dat moest anders kunnen, zo dacht Mario Janssen, supply chain manager bij Ojah. Met het automatische pallettransport van Logitrade kunnen pallets nu ergonomischer, sneller en met minder tussenkomst van mensen getransporteerd worden.

Behoefte aan automatisering van transport

Ojah produceert voor diverse merken plantaardige vleesvervangers op basis van glutenvrije eiwitten met de unieke bite van vlees. Ojah heeft een productiebedrijf in Ochten waar ze vleesvervangers op basis van natuurlijke eiwitten op een zo duurzaam mogelijke manier maken. Mario kreeg als opdracht om de volledige supply chain op te zetten. Gekeken naar de interne keten was het daarbij de belangrijkste uitdaging om productie en logistiek gerelateerde werkzaamheden gescheiden te houden.

 

Voorheen liepen de productie en logistiek veelal door elkaar. Ook moesten medewerkers soms met loodzware palletwagens (geladen met zo’n 400 kilo product) vanuit de productie naar de vriescel lopen. Dat moest ook nog eens heel snel gebeuren, zodat de productie op tijd in een vriesomgeving zouden liggen. Dat verkleint de kans op ontdooiing.

Geautomatiseerde palletbaan in vriescel
Team Ojah B.V.
Kettingaangedreven Palletbaan in Vriescel
Kettinggedreven Palletbaan in vriescel Ojah BV

Rollenbaansysteem als efficiënte oplossing

Mario schakelde Logitrade in voor de realisatie van een efficiënt en slim transportsysteem. Na uitgebreid meedenken kwam Logitrade met de oplossing: een rollenbaansysteem met sluiswerking om de gemaakte producten in pallets naar de vriezer te transporteren.

 

De pallets worden afgegeven op de automatische rollenbaan, waarna sensoren een signaal afgeven aan de deuren van de sluis en de vriescel. Die deuren gaan zo precies op tijd voor het pallet omhoog. Zo kunnen de pallets zonder tussenkomst van mensen razendsnel naar de vriescel worden vervoerd. Eerder kwamen hier mensen aan te pas: iemand moest de pallet handmatig vervoeren naar de vriescel en diegene belde dan iemand anders om het pallet op de juiste plek in een stelling te zetten.

 

Ook de uitgaande flow is geautomatiseerd. Operators krijgen nu een orderpicklijst, pakken de producten inclusief pallet uit de stellingen en zetten ze met een reachtruck op een kettingbaan. Daarna zorgen sensoren ervoor dat het product op de juiste manier vanuit de opslag via een sluis naar de expeditie wordt getransporteerd.

Ergonomischer en sneller transport

De oplossing van Logitrade bevalt Ojah uitstekend. Mario vertelt: “Aan de ene kant kunnen we hierdoor zwaar werk voorkomen. Onze medewerkers hoeven niet meer zelf te trekken aan zware palletwagens van wel 400 kilo en leggen met de wagens een kortere weg af. Het werk is daardoor minder belastend en ook minder gevaarlijk; de kans op uitglijden of op het maken van schade aan het eindproduct is veel kleiner.

 

Aan de andere kant verlopen de processen nu efficiënter. We kunnen zo snel mogelijk een pallet met bevroren product uit de productie bevroren opslaan. Het hoeft niet ergens buiten de vriesomgeving te blijven staan. Door die automatiseringen kunnen we lange standtijden buiten de vriescel (en dus kans op ontdooiing) voorkomen.”

5 FTE besparing

Naast dat het werk door de oplossing van Logitrade minder belastend is, scheelt het ook in de FTE-behoefte. Voordat Ojah met Logitrade in zee ging, hebben ze samen met Joep, directeur Operations bij Logitrade, gekeken naar het terugverdienmodel. Daarover vertelt Mario: “Je bespaart natuurlijk kosten met zo’n oplossing, maar betaalt er ook voor. Daarom hebben we eerst goed gekeken binnen hoeveel tijd we de oplossing zouden terugverdienen. Dat zag er gunstig uit.

 

We werken in vijf ploegendiensten en het pallettransport via rollenbanen draagt samen met de robots en andere logistieke aanpassingen bij aan een besparing van 1 FTE per ploeg. Dat is een forse besparing van 5 FTE in totaal.”

Logitrade: een partner om op te bouwen

Mario kijkt positief terug op de samenwerking met Logitrade. “Het was een intensief project,” zo vertelt hij, “dus we zijn vaak samengekomen. Vanaf de tekentafel tot het uitrollen van de functies is alles goed gegaan. Het is fijn dat zo goed werd onderzocht of de geboden oplossing de juiste is. Ook de support achteraf was prima in orde.”

 

Of Mario Logitrade zou aanbevelen aan anderen? “Zeker wel!”, roept hij. “Ik zocht een partij die betrouwbaar is en waar je op kunt bouwen. Die hebben we in Logitrade gevonden. Als iets niet blijkt te werken, komen ze het direct repareren. Daarnaast is de nazorg goed en is het fijn dat Logitrade samenwerkt met vele partners en daardoor een totaaloplossing kan bieden.”

Vraag hier uw informatiepakket over Transportsystemen aan

Wilt u meer weten over de transportsystemen van Logitrade en de mogelijkheden voor uw logistieke proces? Of wilt u een gratis (online) demo ontvangen? Vul dan hieronder uw gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op om de juiste informatie aan u toe te sturen.

Deel deze pagina